Wie de aankoop van een traplift overweegt, stelt zich in eerste instantie meestal maar één vraag: hoe hoog lopen de kosten op?
Dat hangt af van verscheidene factoren:
Dat hangt af van verscheidene factoren:
- de complexiteit van uw trap
- recht of met bochten en over hoeveel verdiepingen, wat ook bepaalt hoe moeilijk de rail te installeren zal zijn
- het aantal bochten
- de uitrusting en opties
- de extra kosten voor een trap voor buiten (de structuur moet weerbestendig zijn)
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om voor een overheidssubsidie voor een traplift in aanmerking te komen.
Steeds meer gemeenten zijn selectiever geworden in het toezeggen van een traplift via de WMO.
Heeft u een koophuis of heeft u voldoende financiële middelen, dan zult u de traplift in de meeste gevallen zelf moeten bekostigen.
Wanneer u de traplift wel via de WMO krijgt, heeft u géén vrije keuze.
De gemeente betaalt de lift en bepaalt dus ook welk merk en uitvoering er geplaatst wordt.
Dat betekent vaak dat de goedkoopste leverancier uw lift aan de buitenzijde van de trap plaatst.
Terwijl een traplift aan de binnenkant van de trap ervoor zorgt dat de leuning kan blijven zitten en ook dat de trap goed beloopbaar blijft voor anderen.
Een goede tussen-oplossing is het PGB (Persoons Gebonden Budget).
Hierbij geeft de gemeente u een bedrag, wat u eventueel aanvult, zodat u die lift kunt kopen die u zelf wilt hebben.
Het kan zijn dat een nieuwe traplift een te grote investering voor u is.
Een gebruikte traplift kan dan een goed alternatief zijn.
Het is dan wel verstandig om op de volgende zaken te letten:
- Leeftijd van de traplift.
Ondanks dat trapliften lang mee kunnen gaan, moet u zich afvragen of een gebruikte traplift van 8 jaar oud nog te vertrouwen is; - Staat van de traplift.
Is de traplift gereviseerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe bekleding of is er niets aan opgeknapt; - Nieuwe rail.
Een traplift is maatwerk, dus iedere trap heeft zijn eigen specifieke rail. Doe daarom geen concessies op de rail.